Slanecká cesta v Košiciach a doprava a čo s tým?

Slanecká cesta v Košiciach a doprava a čo s tým?

Denník SME uverejnil dňa 2. augusta 2019 článok z pera Petra Jariabika „ Zlá správa: Hrozí, že Slanecká cesta nebude mať všade štyri pruhy“. V ňom Ing. Jan Kašík zo spoločnosti NDCon považuje vzhľadom na budúcnosť projekt štyroch pruhov v tomto prípade za neprimeraný. Ale je to naozaj zlá správa? Je tento najnovšie presadzovaný projekt štyroch pruhov taký úžasný a vidia jeho proponenti budúcnosť dopravy na sídlisku Nad Jazerom realisticky??

Mesto Košice si dalo v roku 2016 vypracovať správu „Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb mesta Košice“ od renomovaných autorov zo spoločnosti NDCon. V správe sa síce uvádza, že je cesta zúžená, no ako riešenie príliš pomalej dopravnej situácie na ceste autori správy nehovoria o zavedení štyroch pruhov na Slaneckej ceste, ale hovoria o riešení križovatiek na ceste. Keďže medzi košickým obyvateľstvom existuje viacero názorov na riešenie dopravy na Slaneckej ceste, tak odporúčam, aby si tam ľudia aj sami zašli v dopravnej špičke a pozorovali niekoľko hodín dopravu. V špičke tam  sú dlhé kolóny, áno, a šoférom sa to po práve nepáči. No kolóny sú takmer vždy len pred semaformi, ktorých je tam niekoľko. Keď naskočí zelená, celá kolóna sa premiestni k ďalšiemu semaforu. Takže čo by v tomto pomohli štyri pruhy? Nič. Semafory tam musia byť, a to kvôli chodcom, lebo sú tam aj autobusové zastávky. Dopravu spomaľujú aj odbočky pre autá zo Slaneckej cesty na sídlisko Nad Jazerom, a tých je tam niekoľko. Takže autori horeuvedenej publikácie „Stratégia rozvoja dopravy…“ situáciu zhodnotili správne, keď odporúčali zamerať sa na križovatky na ceste (aj možné kruhové objazdy). Stálo by za úvahu, ak by kompetentní spolu s tým pouvažovali aj nad možnosťou, aby autobusy boli odklonené na cestu paralelnú s hlavnou cestou, ktorá tam je aj dnes, a nie je preťažená. Potom by na Slaneckej ceste nemuselo byť ani toľko semaforov.

Zástancovia štyroch prúdov argumentujú taktiež zintenzívnením dopravy v nasledujúcich niekoľkých rokoch. To je však veľmi sporné. Podľa prognóz bude meniaca sa demografia (starnúce obyvateľstvo a iné) spolu so zmenenou ekologickou situáciou a zmenenou finančnou situáciou obyvateľstva na celom svete meniť prístup obyvateľstva k osobnej automobilovej doprave. Podľa prognóz sa očakáva stagnácia až prepad predaja osobných áut, napr. článok v časopise Forbes zo 4. Januára 2019: „Rast predaja áut v Európe bude pravdepodobne v roku 2019 stagnovať“, ďalej  podľa Moody’s z 11. marca 2019 je výhľad výrobcov áut do rokov 2019-2020 negatívny. Je to následok spomaľujúceho sa globálneho ekonomického rastu a politických i regulačných faktorov.

Konkrétne v prípade sídliska Nad Jazerom vstupuje do hry starnutie populácie a aj ubúdanie obyvateľstva na sídlisku, pričom doterajší priemerný úbytok predstavuje niekoľko stovák ľudí ročne. V publikácii „Prognóza vývoja obyvateľstva v okresoch SR do roku 2025“ od autorov Borisa Vaňu, INFOSTAT, a Branislava Blehu, PF UK, je uvedené, citujem: „Najvyššie úbytky sa okrem spomínaného okresu Bratislava I (15,4%), očakávajú v okresoch Košice IV(10,1%),…“. V ďalšom texte, citujem: „V roku 2025 bude najstaršie obyvateľstvo v piatich bratislavských okresoch s priemerným vekom nad 45 rokov…., ďalej nasledujú okresy Košice IV (45,0 rokov)…“. Do hry vstupuje aj väčšia nezamestnanosť obyvateľstva, keďže niektoré podniky na východe „zoštíhľujú“. Následkom toho možno očakávať, že obyvatelia začnú viac používať hromadnú dopravu, keďže príjem domácností bude menší.

Suma sumárum, v horeuvedenom článku z denníka SME od Petra Jariabika má Ing. Jan Kašík zo spoločnosti NDCon pravdu, keď tento projekt štyroch pruhov považuje vzhľadom na budúcnosť za neprimeraný. Je však nanajvýš potrebné, aby sa mesto pri riešení dopravnej situácie pre budúcnosť orientovalo smerom k integrovanej doprave. To môže pomôcť aj tým obyvateľom, ktorí do mesta dochádzajú z okolitých obcí.

MHD Košice

Okolo Košíc a Trebišova bude poriadne fúkať, podľa SHMÚ vietor môže spôsobiť menšie škody

28.06.2025 10:36

V okresoch Košice mesto, Košice okolie a Trebišov treba počítať so silnejším vetrom.

čas, práca, stres, vyčerpanosť, workoholizmus

Šíri sa nová závislosť - hyperkonektivita. Môže vás nekonečne uväzniť v práci

28.06.2025 10:27

Priemerný zamestnanec teraz dostane 117 e-mailov a 153 tímových správ denne, hovorí štúdia Microsoftu.

Mark Rutte / Donald Trump /

Český analytik:Podpora Ukrajiny je pre NATO dlhodobý problém, nie cesta k rýchlemu víťazstvu

28.06.2025 08:52

Zahrnutie výdavkov na Ukrajinu do výpočtu spojeneckých vojenských výdavkov je účtovný trik, ktorý má umelo nafúknuť čísla, tvrdí analytik.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 1734x
Priemerná čítanosť článkov: 1734x

Autor blogu

Kategórie

Archív